l Holdbeskrivelser

Elevskoleniveauer og holdbeskrivelser

Begynder

På begynderholdene øves der i at kunne mestre de tre gangarter skridt, trav og galop uden hjælper. Undervisningen introducerer dig til dressurens mest grundlæggende principper. Du lærer at styre hesten uden hjælp i grundøvelser i trav; skråt igennem slangegang, volter mv. samt korrekt letridning.
Ca. en undervisningsgang pr. måned laver vi noget andet, end at ride på bane. Det kan være en tur i det fri, hvor du skal have en trækker med, mønstring, besindighedstræning eller longering. Til rideskolestævnerne vil der være særlige øvelser, du kan deltage i og vise, hvad du har lært.
Du kan rykke op på Fortsætter, når du har ryttermærke 2. Det er din underviser, der godkender dig til at rykke op.

Fortsætter

Du kan nu ride alle gangarterne og skal måske til at ride elevskolestævner. Undervisningen på dette holde skal gøre dig fortrolig med dressurens mest grundlæggende principper. Det forventes, at du selv kan klare klargøring og opsadling uden hjælp fra underviseren. Der vil stadig være en del af undervisningen, der foregår på jorden (faldteknik f.eks.) eller i stalden. Ca. en undervisningsgang pr. måned laver vi noget andet, end at ride på bane. Det kan være en tur i det fri, hvor du måske stadig skal have en trækker med, mønstring, besindighedstræning eller longering. Du må nu begynde at ride de små dressurprogrammer til elevskolestævnerne og du begynder arbejdet med schenklens indvirken og stilling af hesten, arbejde med bidet, sædets indvirken. Der øves i selvstændig ridning (ikke på række) og rigtig/forkert galop. Du kan rykke op på øvede, når du har ryttermærke 3. Det er din underviser, der godkender dig til at rykke op.

Øvede

Du kan ride alle gangarterne og skal til at lære den finere ridning. Du arbejder videre med schenklens og sædets indvirken og stilling af hesten sædets indvirken samt sideførende bevægelser. Der rides selvstændig ridning (ikke på række) og du påbegynder arbejdet med grundøvelser i galop; skråt igennem, slangegang, volter o.lign.
Du må starte klubstævner, når du har Ryttermærke 3. Din træner bestemmer, hvilken klasse, du skal starte.
Elevskole-koordinatoren rykker dig op til dette hold, når du er klar.

Spring, begynder

Du skal også gå til dressur hvis du går til spring på vores ponyer. Der er som regel venteliste til springholdene.
Du kan starte til begynder-spring, når din underviser godkender dig til det. Alle begynder på vores lege-springhold. Det betyder, at der bliver lavet andet end at springe, primært bomarbejde. Når du går på begynderspringholdet, kan du starte lave klasser til elevskolestævnerne. Din træner bestemmer, hvornår du er klar til at ride en bane.
Du skal deltage i at sætte springmateriellet frem og evt. tilbage. Alle, der deltager i springundervisningen, skal også deltage i springbane-arbejdsweekenderne (2 dage pr. år).

Spring, fortsætter

Du kan starte til fortsætter-spring, når springunderviseren godkender dig til det. På Fortsætterspring, kommer du til at springe baner, men vi fortsætter også med bom-arbejdet. Når du går på fortsætterspringholdet, kan du starte klubstævner. Din træner vil bestemme, hvilke klasser, du er klar til.
Du skal deltage i at sætte banen op og tage den ned. Alle, der deltager i springundervisningen, skal også deltage i springbane-arbejdsweekenderne (2 dage pr. år).

Spring, øvet

Du kan starte til øvet-spring, når springunderviseren godkender dig til det. På øvet-spring har vi fokus på relaterede afstande og rider baner med kombinationer, vandgrav mv. Når du går på øvet-springholdet, kan du starte klubstævner. Din træner vil bestemme, hvilke klasser, du er klar til.