l Forældresamarbejde

Forældre - en vigtig del af elevskolen!

Mest forældrehjælp til begynderne

De fleste starter deres ridning på ROR på et begynderhold. På dette tidspunkt har de fleste børn ikke særlig megen erfaring med heste og deres håndtering. Derfor indgår håndtering af hesten i rideundervisningen på alle begynderhold. At være lille smule bange for de store dyr er også helt naturligt. Derfor er det vigtigt, at forældrene hjælper deres børn på disse hold, så oplevelsen med hestene bliver så god som muligt.

Det er ikke muligt at tilknytte en hjælper til hvert barn på holdet. Derfor er det helt afgørende, at DU som forælder deltager aktivt og hjælper dit barn med hesten. Det handler om basal tryghed og sikkerhed for dit barn.

Som forældre til elever på begynderholdene forventes det, at du:
  • deltager med at strigle, op- og afsadling af hesten samt med evt. trækning af hesten i undervisningslektionen.
  • skal hjælpe indtil dit barn selv kan klare det praktiske med klargøring af ponyer/hesten.
  • Sørger for at hjælpe dit barn med sin heste-uddannelse: På ROR skal eleven have bestået Ryttermærke 1 for at måtte være alene i stalden uden voksen-hjælp.
  • samarbejder om hjælpen til alle eleverne på holdet
  • sørger for, at der er hjælp til dit barn, hvis du som forældre er forhindret i at komme en dag.

Forældre skal derfor komme i en påklædning, som er egnet til arbejdet med hesten tillige med egnet fodtøj – dvs. lukket sko, der sidder fast til foden, f.eks. gummestøvler eller løbesko. Som forældre skal du vide, at ud over ridningen, vil børnene også få tildelt nogle opgaver med den pony/hest, de har redet. Disse vil som regel forløbe efter undervisningen. Det vil sige, at eleven først er færdig med undervisning, når hesten er klargjort. Det er almindeligvis ca. ½ times arbejde efter ridetimens afslutning.

Aktiviteter og forældresamarbejde

Aktiviteterne for eleverne opdeles i sociale aktiviteter og i riderelaterede aktiviteter.

De sociale aktiviteter er afhængige af forældreengagement – det er en forening drevet af frivillige, og alle er velkomne til at give en hånd med. Jo, flere aktive forældre, jo flere aktiviteter kan vi tilbyde. Eksempler på sociale aktiviteter kunne være: Fællestur til ’Store Hestedag’, besøg på stutteri, tur til klubbens jagter på Ledreborg, ’Byttebiks’ og meget andet. Forældre må også meget gerne støtte op omkring de riderelaterede aktiviteter med kagebagning, drift af salgsbod til elevstævner mv.

Alle elever og forældre forventes at deltage i de planlagte arbejdsdage samt som hjælpere ved stævner.

Man er altid velkommen til at være på ROR også selvom man ikke skal ride den dag - man skal bare huske, at hjælpe til med dagens opgaver.

Vores sponsorer